10 راز براي نگهداري از باغچه


 

نويسنده:فاطمه ستوده




 
گاهي در روزهاي گرم تابستان افزايش دما و كاهش بيش از حد آب اتفاق مي افتد؛ بنابراين علاوه بر استفاده هاي شخصي از آب ممكن است براي آبياري باغچه يا گلدان هايتان دچار مشكل شويد. اما نگران نباشيد راه هاي آساني وجود دارد تا از اثرات ناخوشايند گرماي خورشيد بر گل ها جلوگيري كنيد.
1- نگهداري مواد معدني خاك:
مقدار كود لازم براي گياه در خاك مهم است؛ زياد بودن آن باعث تشنگي بيش از حد گياه شده و گياه در طول روز بيشتر به آب نياز پيدا مي كند. بهتر است در تابستان كنترل دقيقي بر روي كود گياهان داشته باشيد يا حتي كود دهي را قطع كنيد.
2- هيچ گاه برگ هاي پائيني گياه را قطع نكنيد. معمولا پنج گياه را قطع نكنيد. معمولا پنج سانتي متري بالاي زمين، حالت مطلوب هوا را براي گياه ايجاد مي كند.

3-گذاشتن تعدادي سنگ: فرو كردن چند سنگ در باغ به كاهش مصرف آب كمك مي كند. با يك تكه سنگ مي توان آب را به آرامي به سمت ريشه هاي گياه هدايت كرد. در مدت زماني طولاني سنگ ها مانند كوه هاي كوچكي عمل كرده و از تبخير سريع آب جلوگيري مي كنند. در زمان بارندگي نيز آب به طرف سنگ ها هدايت مي شود و آب بين سنگ ها جلوه اي از رود كوچك در باغچه ايجاد مي كند.
4- زمان آب دهي به گل ها را مشخص كنيد. بهترين موقع آبياري زماني است كه خورشيد غروب كرده يا هنوز طلوع نكرده است ولي هوا رو به روشني مي زند. آبياري بي موقع هنگام ظهر كه خورشيد وسط آسمان است، موجب تبخير آب و هدر دادن آن مي شود.
5- ما روزانه آب تميز و سالم را هدر مي دهيم و وارد فاضلاب مي كنيم اما اغلب آن ها از آب هاي فاضلاب نيستند؛ مثلا آب آبكشي ظروف يا لباس ها، آب ته ليوان يا پارچ، ظرف آب حيوانات خانگي مانند پرنده ها، آب آكواريوم، يخ يا برفك هاي زائد يخچال و فريزر و... را مي توان با طرح و برنامه درستي براي باغچه و گلدان استفاده كرد كه هم در مصرف آب صرفه جويي شود و هم از ايجاد فاضلاب بيشتر جلوگيري كنيم.
6- انتظار باران: در مناطق خنك؛ معتدل و مرطوب بهتر است گياهان را در فواصل طولاني آبياري كنيد. زيرا خاك اين مناطق آب را در خود نگه مي دارند و بادهاي موسمي موجب خنك نگه داشتن گياهان مي شود. البته نبايد گياه حساس به آب در باغچه نگه داريد زيرا زود صدمه مي بيند.

اين آبياري براي درختان و بوته هاي مقاوم، اغلب خانواده هاي كاكتوس ها و... مناسب است بوته هايي مثل خيار و گوجه فرنگي، قلمه هاي تازه و درخچه هاي جوان آسيب مي بينند.
7- آبياري قطره اي: در مناطق گرم و خشك بهتر است فواصل آب دهي كوتاه و مقداري آب براي آبياري كم باشد.
در باغ هايي با اين نوع آب و هوا بهتر است از سيستم آبياري قطره اي استفاده كنيد.

8- آبياري نقطه اي: گاهي اوقات پيش مي آيد كه گياهي را قلمه زده باشيد يا نهالي تازه كاشته شده باشد، پس آبياري بيشتري نسبت به نقاط ديگر باغچه نياز دارد. مي توانيد بطري نوشابه اي را پر از آب كنيد اما در آن را كامل نبنديد. بعد آن را سرو ته كرده و اطراف اين گياه تازه، در خاك فرو كنيد.
9- استفاده از گياهاني كه آب را در خود نگه مي دارند (مثل خزه و جلبك) موجب ديرتر از بين رفتن گياه مي شوند. زيرا در مواقع خشكي آب را به بيرون پس داده و محيط اطراف را مرطوب و خنك نگه مي دارند.
10- جمع آوري آب: مي توانيد باغچه را طوري طراحي كنيد كه آب حاصل از آبياري يا باران كمتر به هدر رود. به اين ترتيب كه ابتدا باغچه را 1 تا 2 متر بكنيد، در زير باغچه خاك نسبتا سخت بريزيد و بعد سنگريزه و شن و خاك. مي توانيد محدوده اي خاص را با خاك هاي سخت و غير قابل نفوذ پر كنيد تا درياچه اي كوچك ايجاد شود. اطراف باغچه را خوب تعمير كرده و با سنگ و موزائيك از هدر رفتن آب جلوگيري كنيد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* كارشناس زيست شناسي

منبع:نشريه منزل، ش 20